Blog

Exam Preps: Reading Tasks

Ferie, ferie i … albo po feriach, albo dopiero się zaczynają. Tak czy siak, COUNTRY ENGLISH bezlitośnie przypomina, że czas nieubłaganie posuwa się do przodu. Kilka tygodni temu pojawił się wpis o tym jak przygotować się do egzaminacyjnych „słuchanek”. Kto jeszcze tego nie zrobił to zapraszam tutaj 👉https://countryenglish.pl/exam-preps-listening-task-one/ . Teraz pora na czytanie. Jak się za nie porządnie zabrać? Proponuje Ci bardzo skuteczny sposób, który składa się z kilku etapów. Pierwsze co musisz zrobić, to się zwyczajnie rozgrzać, czyli zrób sobie prosty test na to jak radzisz sobie ze zrozumieniem formy pisanej po angielsku. Propozycje rozgrzewek poniżej 👇

Kiedy poczujesz, że już jest Ci bardzo ciepło i wynik Twojego testu Cię rzeczywiście satysfakcjonuje, to jak najbardziej możesz zabrać się za dalszą część czytelniczego treningu. Teraz masz do dyspozycji różne ćwiczenia z poszczególnych tematów obowiązujących na egzaminie. Wybierz sobie jeden i przeczytaj…trzy razy! Tak, trzy. Koniecznie. Pierwszy raz przeczytaj powoli, prawie tak jakbyś składał literki. Upewnij się, że mniej więcej wiesz, o co chodzi. Drugi raz przeczytaj trochę szybciej, zwracając uwagę na słowa klucze, słowa, które są potrzebne do rozumienia treści. Korzystaj ze słownika, np. https://www.diki.pl. Został ten ostatni raz, ale teraz już przeczytaj zadania i szukaj odpowiednich treści, które odnoszą się do ćwiczeń. Zaznacz odpowiedzi i od razu sprawdź wyniki. I co, nie takie straszne te czytanki, prawda? Rozgrzej się, następnie ćwicz, ile się da, a potem wróć na stronę i podziel się wrażeniami 💪 Zadania do treningu poniżej 👇

Ćwiczenia na Reading → Egzamin ósmoklasisty

Ćwiczenia na Reading → Egzamin maturalny, poziom podstawowy

Ćwiczenia na Reading → Egzamin maturalny, poziom rozszerzony

Challengers: Lena

Pamiętasz wpis o Gamebookach? 👉 https://countryenglish.pl/piece-of-cake-z-country-english-7/ Kolejną osobą, która zagrała w książkę, jest Lena. W trakcie minionego semestru Lena wraz z głównym bohaterem  Hugo przeżyła kilka fascynujących przygód i podróży, zdobywając w ten sposób parę przydatnych umiejętności językowych, w tym: poszerzenie słownictwa w kontekście fabuły, rozwiązywanie ćwiczeń gramatycznych, swobodne wyrażanie opinii i opowiadanie wydarzeń w języku angielskim. Lenie poszło rewelacyjnie, gdyż w całym projekcie zdobyła aż 90% wszystkich punktów. Produktem kursu (co to jest produkt w procesie nauki pisałam tutaj 👉 https://countryenglish.pl/piece-of-cake-gamification/ ) jest prezentacja Leny opisująca całe przedsięwzięcie. Lenie gratuluję wyniku 🏆 a Ciebie zapraszam do zapoznania się z opisem przygód uczennicy COUNTRY ENGLISH.

Exam preps: Listening Tasks

Wiem, wiem. Jeszcze chwilę temu życzenia noworoczne fruwały w eterze, dopiero co skończyłeś dojadać świątecznego piernika. Parę dni pochodziłeś do szkoły, w której teraz wszystko i tak na luzie, bo przecież koniec semestru, oceny wystawione i ferie za pasem. Egzaminy, a szczególnie sama myśl o nich, nijak pasuje do tej wspaniałej, leniwej atmosfery. Wprawdzie zarówno termin matury podstawowej z języka angielskiego tj. 9 maja 2024, jak i egzaminu ósmoklasisty z tegoż przedmiotu tj. 16 maja 2024 wydaje się być dość odległy, ale to niestety szybko minie. O prędkości tego czasu mogą się wypowiedzieć wszyscy, którzy przeżyli swoje studniówki, czyli bale na około sto dni przed maturą. 100 dni! Dużo, czy mało? Zależy dla kogo, nieprawdaż? Najlepiej będzie, jak wspólnie zaczniemy już teraz. W tej właśnie chwili. Jak zabrać się za listening? W warunkach szkolnych bardzo trudno solidnie wyćwiczyć tę umiejętność. Zawsze znajdzie się ktoś, kto Cię rozśmieszy, szturchnie, zakaszle albo wyda jeszcze inne dziwne dźwięki, które Cię skutecznie rozproszą na lekcji, czy próbnych egzaminach. Warto zatem poświecić trochę czasu w domu, założyć sobie dobrej jakości słuchawki na uszy, wyeliminować wszelkie bodźce dookoła i zrobić sobie parę zadań online, od razu z feedbackiem.

Ćwiczenia na listening dla uczniów przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty. Orientacyjny poziom znajomości języka angielskiego to A2.
👇

Ćwiczenia na listening dla uczniów przygotowujących się do matury z języka angielskiego. Orientacyjny poziom znajomości języka: matura podstawowa to B1 a rozszerzona to B2/C1.
👇

Nie zwlekaj, nie czekaj. Zrób to teraz, nawet jak do egzaminu ósmoklasisty masz więcej niż 400 dni a do matury 1000 😁 Każde zrobione ćwiczenie to malutki krok w stronę podniesienia swoich umiejętności językowych, a zrobienie ich wszystkich po kolei to wielki skok w górę i do przodu. Good luck, everyone! W razie czego konsultacja z COUNTRY ENGLISH zawsze mile widziana, jak i komentarze z postępów, prób i wyników także. 💪

Chillouts: Christmas Wishes

Chilly chipper children cheerfully chant.

Znasz? [Czyli cziper czildren czirfuli czant] Potrafisz powiedzieć szybciej?[Czy… czi… czi… czi… cza…] Świątecznym łamańcem językowym chcę Ci — drogi uczniu, rodzicu lub sympatyku szkoły COUNTRY ENGLISH złożyć najdonioślejsze Merry Christmas, jakie zobaczysz i przeczytasz. Za tym wyjątkowym Merry Christmas kryją się starania i dobre myśli uczniów, zarówno tych młodszych, tych trochę starszych, tych już prawie dorosłych jak i całkiem dorosłych, aby umilić Ci przedświąteczny okres, wypełnić go odrobiną ciepła kryjącego się w najlepszych angielskich życzeniach (patrz wyżej ☝️) i zachęcić Cię do wspólnej zabawy łamańcem językowym, czyli Tongue Twister. 👇

Challengers: Maja

Uwaga! Uwaga! Ladies and Gentlemen! Mam przyjemność zaprezentować Wam pierwszą w tym roku szkolnym laureatkę Gamification ProjectMaję. Od wielu miesięcy Maja brała udział w projekcie opartym na rozwiązaniu kryminalnej zagadki: Kto zabił Richarda Graftona, profesora, który odkrył tajemny szyfr ukryty w dziełach Szekspira. Po wielu wizytach w miejscach opisanych w szekspirowskich utworach, po dokładnym zapoznaniu się z szekspirowskimi bohaterami, po dogłębnej analizie tekstów i zagadnień gramatycznych, Maja dotarła do końca projektu z wynikiem 74% świetnie wykonanych zadań założonych w fabule kursu. Mai składam serdeczne gratulacje, a każdego z Was zachęcam do zapoznania się z prezentacją Mai podsumowującą całe przedsięwzięcie. 👇

Chillouts: Santa Claus

Mamo, a czy Mikołaj istnieje naprawdę? Zapytała niewinnie dziewczynka swojej a jakże gwałtownie zakłopotanej mamy. Przez głowę rodzica przebiegł szereg znanych faktów i teorii o Mikołajach. Najpierw na myśl przyszedł jej ten Święty z Miry, żyjący na przełomie III i IV wieku, który pomógł ubogiemu ojcu dać posag swoim trzem córkom, następnie został biskupem i był prześladowany. Chwilę później pomyślała o tym drugim, wymyślonym na rzecz kampanii reklamowej Coca-Coli w roku 1931, wesołym, krępym staruszku z siwiutką brodą i czerwonym strojem skrzata poruszającym się po niebie na fruwających saniach z zaprzęgiem reniferów i elfów. A co tam, łatwiej będzie nauczyć córeczkę słowotwórstwa na podstawie słowa REAL. Pomyślała mama i też to zrobiła. Wytłumaczyła córce, że naprawdę → REALLY istniał prawdziwy → REAL Mikołaj, który został świętym i jego prawdziwość → REALNESS nie podlega żadnym wątpliwościom. A ten w czerwonym ubraniu jest nieprawdziwym → UNREAL Mikołajem, który w rzeczywistości → REALITY jest jakimś mężczyzną przebranym za bajkowego skrzata. Gdy dziewczynka wysłuchała lekcji o Mikołajach i słowotwórstwie jej mina przypominała minę Phoebe z Friends, gdy dowiedziała się prawdy o Santa Claus. 👇

Chillouts: Flipped Classroom

Odtwórz wideo

Czy jest tu ktoś, kto nie przegląda dziennie od kilku do kilkunastu albo może i więcej krótkich filmików na face lub insta? Ręka do góry! Hmmm, nie widzę, aby się ktoś zgłosił. Skoro krótkie filmiki lub tzw. rolki cieszą się taką popularnością, to czemu nie wykorzystać ich jako metody nauki, szczególnie języka angielskiego, rzecz jasna? W bazie materiałów COUNTRY ENGLISH już od dłuższego czasu mamy filmiki, które służą do nauki metodą FLIPPED CLASSROOM i kręcimy następne. Na czym polega metoda odwróconej klasy? Po pierwsze: nauczyciel przygotowuje lekcje w postaci ok 5-minutowych filmików, na których prezentuje i wyjaśnia zadany materiał oraz załącza ćwiczenia do testowania i sposoby ich sprawdzenia. Po drugie: uczeń sam decyduje o tym kiedy, ile razy, w jakim tempie, na jakim poziomie opanowuje materiał, dysponując danym filmikiem. Efekt? Uczeń całkowicie skupia się na procesie uczenia, to znaczy nabiera coraz większej umiejętności organizowania sobie pracy, decydowania o tym, czy rozumie dany materiał, czy potrzebuje więcej czasu na jego opanowanie oraz jakie ćwiczenia wykonać i na jakim poziomie. Następnie przesyła swoje wyniki nauczycielowi, aby ten mógł sprawdzić i odpowiednio dalej pokierować. Zatem, czy jest jakaś różnica pomiędzy FLIPPED CLASSROOM a tradycyjnym nauczaniem? Jest i to ogromna! Rola nauczyciela nie jest, tak jak zazwyczaj to bywa(ło) → frontowa (nauczyciel tłumaczący i stojący przy tablicy) tylko → towarzysząca (nauczyciel zachęcający do pracy i wspierający proces zdobywania wiedzy). Brzmi przekonująco? Jeśli nadal wątpisz w skuteczność FLIPPED CLASSROOM to spróbuj odpowiedzieć sobie na dwa pytania: Ile rzeczy zapamiętujesz poprzez przepisywanie z tablicy/książki? Oraz co zapamiętujesz, gdy sam chcesz się czegoś dowiedzieć z książki/internetu? Jeśli masz już jakieś doświadczenia z opisaną metodą, to zapraszam Cię do podzielenia się wrażeniami w komentarzu. 👇

Chillouts: British vs. American English

Angielski nie jest wszędzie taki sam. Warto to wiedzieć, szczególnie gdy przygotowujesz się do wyjazdu do któregoś z krajów anglojęzycznych. Znajomość kilku podstawowych różnic w używaniu brytyjskiego angielskiego a amerykańskiego pomoże Ci uniknąć wielu kłopotliwych sytuacji. Jedną z nich może być konsternacja na hali przylotów na lotnisku w Los Angeles, gdy przystępując z nogi na nogę, po kilkunastogodzinnym locie gorączkowo się rozglądasz dookoła w poszukiwaniu napisu: TOILET. Ku Twojemu rozczarowaniu, nigdzie go nie widać. Po chwili wzrok Twój przykuwa wielki napis: RESTROOMS, ale jeszcze nie dociera do Ciebie, że to nie pokój do odpoczynku, ale właśnie upragniona w danym momencie ubikacja. To nie wszystko. Kiedy już spokojny i wyluzowany idziesz na postój taksówek, wsiadasz do jednej i mówisz kierowcy, że chcesz się dostać do CITY CENTRE. Ku Twojemu zaskoczeniu, kierowca nie rozumie. Wymachujesz rękami, kilka razy powtarzasz CITY, aż w końcu rozbawiony kierowca pyta: DOWNTOWN? No chyba downtown – mruczysz pod nosem i dajesz się zawieźć do centrum. Po drodze znowu doznajesz szoku, kiedy mijacie kilka ogromnych budynków na obrzeżach miasta z napisem THEATRE i sobie myślisz: Ale kulturalni ludzie z tych Amerykanów. Tymczasem, to powszechna nazwa na kino, na które nikt nie mówi CINEMA, tak jak by można się tego spodziewać. Uff – myślisz sobie: to dopiero początek, a co będzie, jak zgłodnieję i będę musiał zajrzeć do menu. Czy dam radę zamówić FRENCH FRIES? Możesz się o tym przekonać, rozwiązując poniższy quiz, który pomoże Ci rozróżnić, które słowa należą do British English, a które do American English. 👇

Chillouts: Grammar Courses

Grammar Course in COUNTRY ENGLISH

COUNTRY ENGLISH to szkoła, której głównym założeniem jest nauka przez zabawę i poszerzanie swoich zainteresowań. Dobrze wiedzą to szczególnie ci, którzy biorą udział w poszczególnych kursach. Kto jest z nami na bieżąco, to wie doskonale, że można zagrać w Minecrafta i się przy tym porządnie czegoś nauczyć 👉 https://countryenglish.pl/chillouts-z-country-english-2/ Jednakże Minecraft nie jest jedynym kursem w naszej szkole. Jest też grupa dziewczyn, które wyruszyły w podróż dookoła świata, aby utrwalić podstawowe konstrukcje gramatyczne, poznać nowe i sprawić by angielska gramatyka nie była aż taka tajemnicza i niedostępna. Już jakiś czas temu w podróż dookoła świata wyruszyła Malwina (klasa 7 SP) i powoli zbliża się do końca podróży. Przed nią ostatni kontynent → Ameryka Północna i czasy przyszłe. Marcelina i Daria (klasa 7 SP) są w tej chwili w Afryce i przyglądają się afrykańskim plemionom utrwalając Present Simple. Całkiem niedawno dołączyły do nas Gabrysia i Amelia (klasa 6 SP), które, póki co pozostają na Wyspach Brytyjskich, utrwalając zaimki. Czasami też zagląda do nas Patrycja (klasa 7 SP), aby podszkolić się z poszczególnych konstrukcji gramatycznych. Dziewczyny podróżują statkiem i zbierają odznaki. Z majtka pokładowego mogą zostać kapitanami całej wycieczki. Oczywiście, pod warunkiem że podejmą wszystkie wyznaczone im wyzwania. Z każdego miejsca mogą też zebrać pamiątki. Ilość pamiątek zależy od zdobytych punktów w trakcie powtórzenia i utrwalenia wiadomości. Właśnie minął kolejny tydzień zmagań, statek zacumował do portu i pora na chillout z kolegami i koleżankami z kursu. Od poniedziałku wracamy na pokład! Kto pierwszy zostanie kapitanem? Damy znać na stronie. Bądźcie czujni! Ahoj!!!

Chillouts: Catchphrase

Jeśli miałbyś na tyle chęci w ten piątkowy wspólny chillout poszperać trochę w słownikach, to dowiedziałbyś się, że CATCHPHRASE to nic innego jak powiedzonko. Gdyby jednak to Ci nie wystarczyło i chciałbyś odszukać definicji tego słowa, to zapewne szybko natrafiłbyś na wyjaśnienie, że jest to zestawienie pewnych słów, mających swoją etymologię w pop kulturze, które w sposób spontaniczny się rozpowszechniły ze względu na częste ich używanie i powtarzanie. No i tutaj, Ladies and Gentlemen, nie sposób nie przytoczyć jednego z najpopularniejszych catchphrase, jakie kiedykolwiek powstały tj. sposób układania pytań wg Chandlera z Przyjaciół. Wszytko zaczęło się od: Could she BE any more out of my league? w jednym z pierwszych odcinków. Catchphrase jest tu ukryty w akcencie na BE, gdzie w zwyczajnej mowie tam tego akcentu po prostu nie ma. Co ciekawe, ten catchphrase został wymyślony długo przed kręceniem serialu wszech czasów przez samego, nieżyjącego już aktora → Matthew Perrego w czasie wspólnych chilloutów z kolegami w ich młodzieńczych latach. Reżyserzy Friendsów bardzo szybko podłapali stawianie akcentów w innych miejscach niż one być powinny, i w samym serialu mamy sporo scen z wykorzystaniem tego catchphrase. Zobacz i spróbuj powtórzyć, może też szybko podłapiesz i będziesz stosować catchphrase Matthew Perrego vel Chandlera? 👇